BLOG 7: De gouden tips a la Lucien

27 september 2012

Wij Nederlanders houden er niet van om te laat te komen. Na 1 minuut kijken we al geërgerd naar ons horloge. Je kan dus beter  15 minuten te vroeg zijn. Deze mentaliteit is geheel onbekend bij de gemiddelde Thai. Ik ben nu al iets langer als een maand aan het reizen. En geloof me…. Het is bijzonder als je een Thai met een horloge om ziet. Tijd speelt namelijk geen enkele rol.

Alleen hierdoor al is het reizen in Thailand een beleving apart. Helemaal als je van het zuiden naar het noorden gaat. In Nederland pak je gewoon de luxe NS trein en sta je al te grommen als hij 9 minuten vertraging heeft. En dan zal ik het maar niet hebben over  de oplopende klachten in de wintertijd. Hier doen wij een vreugde dansje als er überhaupt een bus of trein komt opdagen. En als de bus dan komt opdagen ( tip: ga uit van de volgende dag) is het altijd een grote verrassing hoe het gesteld is met de kwaliteit van de bus. Omdat ik de aankomende “Thailand reizigers” wat ellende wil besparen hieronder  5 gouden tips voor in de bus.

• Leun nooit tegen een raam, ook al ben je moe. Lianne deed dit namelijk wel. Ze was duidelijk de Hollandse bus gewend.  Het scheelde niet veel of ze had buiten gelegen (met raam en al).
  • Neem altijd een handdoek mee. De bus is niet waterdicht. Op zich is dat ook geen probleem als het buiten 30 graden is. Maar laten wij nou net in het regenseizoen zitten.
  • Vertrouw nooit de stoelen in de bus. Ik deed dit namelijk wel en vloog zowat door de hele bus heen. Wat bleek? Mijn stoel zat niet vast, doodnormaal.
  • Ga nooit naast een Thaise man zitten. Ze stinken (nee, ik plaats mensen niet in hokjesàdit is gewoon een feit). Bovendien zijn Thaise vrouwen ook geen goede optie. Zij stinken namelijk ook en kotsen de hele boel onder.
  • Plan niet hoe laat je zal aankomen. Er klopt toch geen snars van. Bovendien heeft een goede planner geen plan.

Altijd handig dit gouden tips van Lucien toch? Neem ze serieus. Als je dan btw aangekomen bent op de plaats van bestemming…. ben je wel SUPER blij. Dat is nou zo’n typisch geluksmomentje. En hoe meer je binnen dit land reist, hoe meer je RET gaat waarderen. Best knap eigenlijk dat ik het tot nu toe alleen nog maar over een bus heb gehad. Ik zal jullie de treinreis maar besparen. Maar geloof mij, je zal zelfs… de NS gaan waarderen.

Als afsluiting nog een aantal wist je datjes (uiteraard):

• Wist je dat… wij nu in Chiang Mai zitten?
  • Wist je dat… wij nu al 2x in Bangkok zijn geweest? Wist je dat het hier erg vertrouwd aanvoelt? Wist je dat…. ik de eerste keer niets moest hebben van de vieze rijdende eet-kraampjes? En dat ik er nu bijna kwijlend achteraan loop?
  • Wist je ook dat... je a la minute weet dat je in Bangkok bent? Alle taxichauffeurs proberen ons wijs te maken dat “ineens” de taximeters het niet meer doen. Ra ra ra hoe kan dat?
  • Wist je dat… links fietsen heel onhandig is? Zowel voor ons als voor de automobilisten. Wist je dat we regelmatig spookrijden? En dan ook nog eens aan de rechterkant van de weg?
  • Wist je dat... Fran en Mi de fiets midden op straat hadden geparkeerd en deze weg werd gehaald door de plaatselijke politie? Wist je dat ze mij en Li probeerde wijs te maken dat ze een boete hadden gekregen, maar dit helemaal niet het geval was. En wij geloofde ze.
  • Wist je dat… wij (zelfs na deze gebeurtenis) nog steeds geen ruzie hebben gehad?
  • Wist je dat... Fran als enige de verkeersregels hier begrijpt of denkt te begrijpen? Haar strategie is mij nog niet helemaal duidelijk. Meestal roept ze: “RIJDEN JONGENS….. NU!!! “ Waarop Mi vaak dan reageert met de zin: “ Luu, niet zomaar gaan hoor, zorg ervoor dat je je koppie erbij houdt.“ (Dan is Fran vaak al aan de overkant)
  • Wist je dat... Fran met dieren kan communiceren? Ze kan met haar geblaf zelfs de blèrende kat van de buren stil krijgen.  Zelf noemt ze zich nu al de hondenfluisteraar. Ceaser Milan is er niks bij.
  • Wist je dat… wij alle 4 geslaagd zijn voor onze taaie kookcursus Thai? Een eitje bakken is er niks bij!
  • Wist je dat… je geen wc papier door het toilet mag spoelen, maar in een bakje ernaast moet deponeren (zelfs als je diarree hebt).
  • Wist je dat… je je schoenen uit moet doen voordat je een winkel of tempel in gaat?
  • Wist je dat… Milou met de donatiebox (die op de toonbank stond) wilde betalen bij de Mac? En nog probeerde af te dingen ook?
  • Wist je dat… je af en toe niet het verschil ziet tussen een vrouw en een shemale? Totdat ze gaan praten. De eerste keer dacht ik nog dat hij of zij teveel gerookt had. Maar nee, het bleek een echte mannenstem te zijn.
  • Wist je dat... je je schouders en knieën moet bedekken als je de tempel in wilt en ze vaak stinkdoeken hebben liggen die je mag pakken?
  • Wist je dat… dat monniken niet graag op de foto willen? Ik vraag me eigenlijk nog steeds af of het legaal is… ze kijken me steeds zo boos aan.
  • Wist je dat... je geen 'rare' foto’s mag maken bij een foto van de koning? Alleen vraag ik me af wat “raar” is…. En of ik de wet inmiddels al overtreden heb.
  • Wist je dat… er op 1 scooter 4 mensen passen?
  • Wist je dat…ze de gerechten niet tegelijkertijd serveren als je uiteten gaat?
  • Wist je dat… de gemiddelde temperatuur 33 graden is?
  • Wist je dat… Lianne een nieuwe sport heeft gevonden? AFDINGEN…! ;)
  • Wist je dat… de tijd hier voorbij vliegt?
  • Wist je dat… ik nog steeds niet besef dat ik al zo lang weg ben…? Het lijkt een beetje op een weekje vakantie.
  • Wist je dat... Fran over de Titanic 2 wilde dromen en mij daarvoor wakker maakte? Zelf weet ze hier niks meer van. Jaaa jaaaa, ook Fran praat in haar slaap. En is zelfs in staat om mij te laten schikken.
  • Wist je dat… Lianne de grootste shop-woman is die ik ken? Ze heeft inmiddels al zoveel gekocht dat ze nu ook een 2de backpack moet aanschaffen. Gelukkig hoeven we nog maar 2 maanden. (Schik niet als Lianne op Schiphol staat met 5 extra backpacks.)
  • Wist je dat… Fran zich bij elk make-up kraampje verbaast over de goede kwaliteit van deze spulletjes. En het liefst ALLES wilt hebben?
  • Wist je dat... Milou inmiddels al 3 boeken uit heeft gelezen? Ik verbaas me hier nog steeds over en vraag mezelf af wat ik in de tussentijd doe.
  • Wist je dat… ik nog wel uren kan doorlullen met feitjes, maar ik dat niet ga doen? Want hoe meer ik er typ, hoe saaier ze worden (stel je voor… dat ik iets over school zou schrijven…).
  • Wist je dat... mijn lieve medereizigers ook een BLOG bijhouden? Ze klaren mij soms wel. Maar ondanks dat…. Erg leuk om een keer te lezen ;)

Milou:                                  www.milounooteboom.waarbenjij.nu
    Lianne:                                www.liannevandereijk.wordpress.com
    Fran:                                   www.franinthailand.wordpress.com

1. Marjolein (hein):
    27 september 2012
    Weer een geweldige blog!! I like!!!!
  2. Franka:
    Wat een geweldige blog!!! Xx
  3. Oma:
    27 september 2012
    Ja zeker weer een geweldige bloc!!! En een verrassing in mijn brievenbus!! Hij staat al te pronken in mijn boekenkast zodat ik 'm steeds zie als ik erlangs loop en dan natuurlijk aan je denk...!! Dag kindliefs kus-kis oma.
  4. Yolande:
    27 september 2012
    Geniet maar lekker van al dat niet plannen en haasten Luc.Xxx
  5. Joyce:
    28 september 2012
    hahaha lu, ik heb vanaf de eerste regel met een lach op mn gezicht gezeten, geweldig! Geniet er maar lekker van de komende twee maanden! xx